Patent na vynález Tempomatu z roku 1945 má Američan Ralph Rowe Teetor. Teetor byl slepý a vadilo mu, že právník, který ho vozil autem, zpomaloval a zrychloval v závislosti na tom, jestli zrovna mluvil nebo nemluvil. První auto s tempomatem byl Chrysler Imperial, který se vyráběl od roku 1958.

  1. Tempomat, anglicky Cruise Control (CC)
  2. Adaptivní tempomat, anglicky Adaptive Cruise Control (ACC)
  3. Prediktivní adaptivní tempomat, anglicky Predictive Adaptive Cruise Control (Predictive ACC)

Klasický tempomat

Klasický tempomat udržuje předvolenou rychlost nezávisle na stoupání či klesání, v případě potřeby je rychlost možné korigovat ovladačem tempomatu, většinou šipkami na blinkru.

Tempomat najdete ve vozech s manuální i automatickou převodovkou. Tempomat v autě s manuální převodovkou neumí řadit, což ale na dálnicích nebývá až takový problém, stačí, že nemusíte mít nohu na plynu.

Klasický tempomat se hodí během dlouhých monotónních jízd po dálnici nebo projíždění dlouhou obcí, na úseku s omezenou rychlostí nemusíte mít celou dobu nohu na plynu.

Adaptivní tempomat

Adaptivní tempomat není žádnou velkou novinku, ale stále patří do příplatkové výbavy a nenajdeme jej u všech modelů aut. U adaptivního tempomatu používáme zkratku ACC (z anglického Adaptive Cruise Control).  

Základem je klasický tempomat, navíc jsou kamery a laser, který dokáže měřit vzdálenost objektů, tedy aut před námi. První sadaptivním tempomatem přišli Japonci  Mitsubishi Diamante v roce 1995. Což je mimochodem krásná limuzína.

Stříbrné Mitsubischi Diamante z roku 1995
Mitsubischi Diamante z roku 1995 mělo jako první adaptivní tempomat.

Ke skutečnému rozšíření adaptivního tempomatu došlo v roce 2000 a zpočátku byl dostupný jen v nejluxusních modelech, BMW 7 série E38, Mercedes-Benz S-Class (W220) nebo Subaru Legacy Lancaster. Od roku 2002 pak měla adaptivní tempomat Audi A8.

Co vlastně umí. Adaptivní tempomat zaznamená auto nebo překážku před vámi, pozná také jakou se pohybuje rychlostí a přizpůsobí tomu vaši rychlost jízdy. V praxi to znamená, že adaptivní tempomat sleduje dění před vozem a když se blíží k překážce je schopen  zareagovat. Systém tak udržuje bezpečnou vzdálenost od ostatních vozidel.

Prediktivní adaptivní tempomat

Jako první z automobilů Škoda má prediktivní adaptivní tempomat Škoda Superb 3. generace z roku 2019. U ní se prediktivní ACC chová takto:

Řidič zvolí jeden ze čtyř programů na udržování odstupu od vpředu jedoucího vozidla. Program sport udržuje malý odstup a hned jak se cesta uvolní, zrychlí na zvolenou rychlost. 

Adaptivní tempomat bez prediktivních schopností brzdí jen, když před sebou zaznamená pomalejší auto, jinak drží nastavenou rychlost a blížící se zatáčka nebo křižovatka ho nezajímají.

Prediktivní adaptivní tempomat ví, kudy právě jedete, kde jsou zatáčky, jaký mají úhel, kde je křižovatka a kdo na ní má přednost. Přitom nemusíte mít v navigaci zadanou trasu. Pokud jedete se zapnutým prediktivním adaptivním tempomatem do zatáčky, nejprve vás na ni upozorní symbolem na přístrojové desce apokud nereagujete, vůz automaticky zpomalí na rychlost, kterou vyhodnotí jako vhodnou pro projetí této zatáčky. Za zatáčkou opět zrychlí na nastavenou rychlost.

V naší nabídce má adaptivní tempomat např. Škoda Superb 2.0 TDI, výbava Laurin & Klement, rok 2016, 140 kW.

Prediktivní adaptivní tempomat je už předstupeň k autonomnímu řízení. Zatím je na jeho zásazích znát, že je celý manévr řízen elektronikou. Někdy se jeho reakce zdají být nedostatečné, jindy přehnané nebo pomalé. Jedná zkrátka jinak, než byste v dané situaci jednal vy.

Adaptivní a prediktivní adaptivní tempomat je v určitých situacích dobrý pomocník řidiče, ale také prokazatelně snižuje jeho pozornost a bělost, zejména pokud jde o delší trasy.

Mohlo by vás zajímat

.

Přijeďte na prohlídku vozu a projížďku. Pokud budete mít zájem, sjednáme vám výhodné, individuální financování.

Chcete nám spíš prodat své auto? Zabýváme se i výkupem vozů.

Potřebujete jiné ověřené ojeté auto? Neváhejte nás kontaktovat.

Aktuální nabídka vozů Auto Faltys